In Flanders Fields : Wandeling 'De wederopbouw van Ieper'

In Flanders Fields : Wandeling 'De wederopbouw van Ieper'

Authentiek materiaal en persoonlijke getuigenissen (confrontatie met verschillende primaire bronnen) laten de studenten kennis maken met de gezichten achter de objectieve feiten. (Toetssteen Herinneringseducatie, p. 20, http://www.herinneringseducatie.be/Portals/3/boekje%20bch_definitief_zonder%20spreads.pdf) Jongeren die aan de slag kunnen met verschillende werkvormen ontwikkelen eerder een begrip van multiperspectiviteit (Toetssteen herinneringseducatie, p. 20) Jongeren leren het belang kennen van onze omgang met de geschiedenis. Ze leren het verschil zien tussen wetenschappelijk-historische geschiedschrijving en de collectieve herinneringen.

Kenmerken

  • onderwijsniveau: 14-19
  • doelgroep: Leerkracht

Meer info

In 1919 was het aantal huizen in Ieper waarvan de gevel nog (min of meer) overeind stond letterlijk op één hand te tellen. Maar, als een feniks herrees Ieper uit zijn as. Tien jaar later leek het alsof hier nooit een oorlog had gewoed. “En net daarom is Ieper een leugen”, aldus Bram Vermeulen. Tijdens deze wandeling gaan we dieper in op de discussie die toen werd gevoerd: ‘Hoe ga je met dit oorlogsverleden om?’ De wandeling wordt gespijsd met de personenverhalen die men in het museum heeft ontdekt. 4 personen die elk op zich een rol gespeeld hebben binnen de wederopbouw van deze stad.


Website:

http://www.klascement.net/43368/

Thema's:

GETUIGEN

Gerelateerde items:

Terug naar resultaten